Microsoft account
Intro Microsoft 365
Word
EXCEL
Teams
OneNote

Werkbladen in Excel: beheren en opmaken

Werkbladen toevoegen

Een nieuwe werkmap bevat standaard één werkblad genaamd “Blad1”. Je kunt eenvoudig extra werkbladen toevoegen om je informatie te structureren:

1. Knop Nieuw blad (+):

  • Klik op de knop “+” rechts van het huidige werkblad.
  • Er verschijnt een nieuw werkblad met de naam “Blad2”.
  • Herhaal dit proces om meer werkbladen toe te voegen.

2. Sneltoets Shift+F11:

  • Druk op de toetsencombinatie Shift+F11.
  • Er verschijnt een nieuw werkblad met de naam “Blad3”.
  • Gebruik deze sneltoets om snel opeenvolgende werkbladen toe te voegen.

Tip:

  • Je kunt maximaal 255 werkbladen toevoegen aan een werkmap.

Werkbladen hernoemen

De standaardnamen “Blad1”, “Blad2”, etc. zijn niet erg informatief. Je kunt ze beter hernoemen om de inhoud te beschrijven:

1. Dubbelklik op de bladnaam:

  • Dubbelklik op de naam van het werkblad dat je wilt hernoemen (bijv. “Blad1”).
  • De naam wordt geselecteerd.
  • Typ de nieuwe naam (bijv. “Feest”) en druk op Enter.

2. Rechtermuisklik:

  • Klik met de rechtermuisknop op het tabblad van het werkblad.
  • Kies “Naam wijzigen” in het menu.
  • Typ de nieuwe naam en druk op Enter.

Tip:

  • Geef de werkbladen namen die duidelijk de inhoud beschrijven, zodat je ze gemakkelijk kunt terugvinden.

Werkbladen een kleur geven

Je kunt de werkbladen een kleur geven om ze visueel te onderscheiden:

Rechtermuisklik:

  • Klik met de rechtermuisknop op het tabblad van het werkblad.
  • Kies “Tabkleur” in het menu.
  • Selecteer de gewenste kleur uit het palet.