Begeleider

Als begeleider sta je in voor het begeleiden van individuen, groepen of organisaties. Dit wil zeggen dat je met je deelnemers aan bepaalde competenties en vaardigheden werkt om hen zelfredzamer te maken. Dit kan gebeuren tijdens een individuele coaching, tijdens een workshop of training in groep, of tijdens een webclass of webinar.

De inhoud van deze begeleidingen kan gaan van zelfkennis, assertiviteit en klantvriendelijkheid, tot thema’s als leren solliciteren, presenteren en samenwerken op afstand. Ook het begeleiden van organisaties in het ontwikkelen van en hun visie op loopbanen, het begeleiden van management teams in een open feedback cultuur en dergelijke vallen hieronder. Begeleiders bij Obelisk focussen zich dus op een ruim aanbod aan ‘soft skills’-thema’s, binnen het domein Learning & Development of HR.

Startende vanuit de vraag van de klant, stelt een begeleider door grondige analyse een gepast traject op en voert dit uit, waarbij we de impact willen genereren die de klant nastreeft.

Binnen Obelisk zijn er een aantal verschillende ‘soorten’ begeleiders:

  • Trajectbegeleiders
  • Trainers
  • Oriëntatiecoaches
  • Begeleiders van organisatieontwikkelingstrajecten
  • Loopbaanbegeleiders
  • Jongerencoaches

Een algemene beschrijving van de belangrijkste taken van een begeleider zijn:

  • Je bent verantwoordelijk voor de ondersteuning en begeleiding van individuele contacten en/of groepen.
  • Je ontwikkelt en geeft trainingen, workshops en/of coaching aan groepen of individuen.
  • Je werkt in een team van collega’s en partnerorganisaties. Ook met hen overleg je regelmatig.
  • Je vervult een aantal administratieve taken: verslaggeving, bijhouden van aanwezigheidslijsten, registratie, uitwerken van nieuw trainingsmateriaal etc.