Tips bij het opstellen van een planning

1. Je eindigt je dag met een plan voor morgen.

2. Op je planning voor de volgende dag komen volgende zaken te staan:

  • Noodzakelijke taken uit jouw takenlijst​
  • ​Onafgewerkte taken van deze dag
  • Nieuwe, extra dagtaken

3. Probeer voor elk van de taken een ruwe inschatting aan tijd te geven.

4. Voorzie problemen:

  • 60% geplande activiteiten​
  • 20% voor onverwachte activiteiten (storingen, tijdrovers)​
  • 20% voor spontane en sociale activiteiten

5. Kies!

  • Geef je taken een ABC analyse​.
  • ​Stel prioriteiten aan de hand van het DDDD model. ​
  • Werk zo veel mogelijk met bulk.

6. Je kan geen taken teveel hebben.

  • Delegeer waar kan.
  • ​Plan de uitstelbare taken in in je kalender voor een andere dag​.​
  • Laat je verantwoordelijke kiezen!

7. Hou je aan je plan!

  • Alleen dringende en belangrijke taken kunnen hier tussen komen.

8. Kom de volgende dag binnen en… begin!

Download nu het onderstaande document, en vul hierop de planning van je eerstvolgende werkdag in met hulp van de tips die je hier hebt gezien: