Marketing wil niet enkel focussen op de aankoop fase. Ook het verzamelen van informatie en customer care zijn belangrijk.
We willen weten wat de intentie van de bezoeker is en hierop inspelen.
Een populair framework is: See – Think – Do – Care.
We bemerken dat er dus vier belangrijke fases zijn en dat we per fase een andere aanpak nodig hebben.
In elke fase gaan er sommige mensen afhaken en de duur en snelheid van de fases varieert afhankelijk van je product.
We spreken ook wel van lead nurturing om mensen van SEE (zien) naar DO (kopen) te begeleiden.
Een lead is een potentiële klant, iemand die interesse toont in ons product.
Lead Nurturing:
De meeste bezoekers op je website zijn nog niet klaar voor aankoop. Door deze bezoekers stapsgewijs van nieuwe informatie te voorzien (teksten, foto’s, video’s en CTA’s) ontwikkel je nieuwe leads tot het moment dat ze uiteindelijk wel klaar zijn voor een aankoop. We begeleiden als het ware de bezoekers bij hun aankoop. Er kan ook informatie aangeboden worden via nieuwsbrieven indien leads al geabonneerd zijn.
Aan de hand van de informatie over het gedrag van je lead pas jij jouw website aan. Info kan je halen uit Google Analytics en Google search console.
Google analytics -> traffic, welke pagina’s, oorsprong traffic, bounce rate en tijd gespendeerd op je site
Per fase leggen we vast welk metingskanaal het best aansluit, welke boodschap we willen overbrengen, en welke KPI’s (Key performance indicator) we hebben. We passen content aan aan de huidige fase voor de klant en plaatsen genoeg CTA’s zonder de klant te snel met “koop nu” boodschappen te overdonderen.
Bemerk dat veel afhangt van je product of dienst.
Een interessante aanpak bestaat om “buyer persona’s” aan te maken.
We kunnen ook werken met A/B testen (landingspagina’s).
Ik ben de CEO van ons nieuw startend bedrijfje en we hebben een website nodig. Jullie moeten als team een nieuwe website voor ons bedrijf opstellen en we gaan dit van de eerste keer goed uitvoeren. We hebben content nodig. Bijgevolg krijg je van mij de vraag om 3 “Buyer Persona’s” op te stellen die interesse kunnen hebben voor ons product/dienst.
Specificaties:
Vervolgens wil ik dat je uitdenkt hoe je kan inspelen op deze Persona’s door voor elke Persona een ‘Call to action’ en een kort “artikel” te schrijven om deze te verleiden tot aankoop! Bespreek in de groep welk product/dienst jullie willen verkopen.
Jullie krijgen 25 minuten om dit in groep van 2-3 personen uit te werken.