Als voorbeeld van een klasse nemen we een rechthoek. Een rechthoek heeft om te beginnen, onder andere, de volgende eigenschappen:
Eigenschappen | Omschrijving |
height | De hoogte van de rechthoek. |
width | De breedte van de rechthoek. |
x | De positie van de rechthoek horizontaal. |
y | De positie van de rechthoek verticaal. |
Verder heeft een rechthoek de volgende methoden:
Methoden | Omschrijving |
getWidth() | Geeft de breedte van de rechthoek. |
getHeight() | Geeft de hoogte van de rechthoek. |
setWidth() | Zet de breedte van de rechthoek op een bepaalde waarde. |
setHeight() | Zet de hoogte van de rechthoek op een bepaalde waarde. |
setPosition() | Zet de positie van de rechthoek op een bepaalde waarde. |
getPerimeter() | Berekent de omtrek van de rechthoek. |
getArea() | Berekent de oppervlakte van de rechthoek. |
De definitie van de klasse Rectangle ziet er in Java als volgt uit:
package graphics;
public class Rectangle{
}
Merk op dat deze klasse geen main() methode heeft. Een programma bestaat namelijk uit meerdere klassen waarvan er doorgaans maar ééntje een main() methode heeft.
In deze opdracht gaan we de code voor de klasse Rectangle maken.
Rectangle.java
.In deze opdracht gaan we een hoofdprogramma maken en compileren.
RectangleApp.java
.public class RectangleApp {
public static void main(String[] args) {
System.out.println("This program uses a rectangle");
Rectangle rect = new Rectangle();
}
}
In de volgende topics zullen we de klassendefinitie van de rechthoek systematisch uitbreiden met de nodige eigenschappen en methoden.