Monitoring and event management

ITIL 4 and Cloud: The Monitoring and Event Management Practice - Symphony  SummitAI

Het doel van monitoring en event management is het systematisch observeren van services en service onderdelen en een record bijhouden van alle veranderingen van staat genaamd events. Deze practice identificeert en prioriteert infrastructuur en stelt gepaste reacties op voor deze events. Inclusief reageren op condities die kunnen leiden naar potentiële fouten of incidenten.

Definitie: Event: Elke verandering van staat die betekenis heeft voor het beheren van een service of een ander configuratie item (CI). Events zijn meestal herkent door meldingen die gecreëerd zijn door een IT service, CI of monitoring tool.

De processen en procedures die nodig zijn in het monitoring and event management moeten deze sleutelactiviteiten en meer aanspreken:

  • Identificeren welke services, systemen, CIs of andere service componenten gemonitord moeten worden en een monitoring strategie opstellen.
  • Implementeren en onderhouden van monitoring, gebruik makend van de ingebouwde en speciaal ontworpen monitoring tools.
  • Opstellen en onderhouden van bepaalde grenzen om te bepalen welke status veranderingen zullen behandeld worden als events en deze in types definiëren.
  • Opstellen en onderhouden van policies voor hoe elk type van gedetecteerde events behandeld moeten worden om een voor een degelijk management te zorgen.
  • Processen en automatisatie implementeren die nodig is om de nodige grenzen, criteria en policies operationeel te krijgen.