Relationship management

6 Factors of Customer Relationship Management | PFBLOG

Het doel van relationship management is het tot stand brengen en onderhouden van de linken tussen de organisatie en zijn stakeholders op strategische en tactische niveaus. Inclusief de identificatie, analyse, monitoring en continu verbetering van relaties met en tussen de stakeholders.

Relationship management zorgt er onder andere voor dat:

  • de nood en drijfveer van de stakeholders begrepen is om zo op de products en services op een goede manier prioriteit te geven.
  • De tevredenheid van de stakeholders hoog houden en een consttructieve relatie tussen de organisatie en de stakeholders opbouwen en onderhouden.
  • De customer prioriteiten voor nieuwe of veranderde products en services op een lijn houden met de gewenste zakelijke outcomes. Deze effectief opbouwen en articuleren.
  • De klachten en escalaties van de stakeholders via een sympathiek en toch formeel proces op een degelijke manier afhandelen.
  • Products en services vergemakkelijken de value creatie voor de organisatie en de service customers.
  • De organisatie vergemakkelijkt de creatie van value voor alle stakeholders, op een lijn met de strategiën en prioriteiten.
  • Stegenstrijdige prioriteiten van stakeholders worden op gepaste wijze bemiddeld

Er zijn verschillend methoden om aan relationship management te doen. Een voorbeeld hiervan is CRM (Customer Relationship Management). Hier volgt een overzicht van de aspecten van deze methode:

What Is CRM, Customer Relationship Management? - jcandtim