Waarop is ITIL4 gebaseerd?

33,365 Fundament Vectoren, Illustraties en Clipart - 123RF

Dit is het eerste ITIL4 schema wat we gaan bekijken. Dit is het meest “uitgezoomde ” schema van de cursus. De volgende hoofdstukken “zoomen” telkens meer in op het centrale gedeelte.

Het 4 dimensions model geeft de 4 pijlers weer waarop ITIL4 gebaseerd is.
Het schema ziet er als volgt uit:

Organizatios & people: Als een organisatie groeit is een goede bedrijfstructuur belangrijk! Zowel hoe het wordt ge-managed als de rollen en verantwoordelijkheden die er worden verdeelt. Ze moeten duidelijk gedefinieert zijn en de bedrijfsstrategie en het operationeel model ondersteunen.

Information & technology: Toegepast op Service Value System, information & technologie bevat de informatie en kennis die nodig is om de services te managen en benodigde technologie. Dit omvat eveneens de relaties tussen de verschillende onderdelen van Service Value System zoals de inputs, outputs van de activiteiten en practices

Partners & suppliers: De relaties met andere organisaties voor het ontwerp, ontwikkeling, uitrollen, leveren, ondersteunen en continu verbeteren van services, Het bevat ook contracten en overeenkomsten tussen de organisatie en zijn partners en leveranciers.

Value streams & processes: Een value stream is een reeks van stappen die een organisatie onderneemt om producten en services te creëren en te leveren aan consumers.

Een process is een set van gerelateerde of onderling werkende activiteiten die input omvormen naar output, Een proces neemt een of meerdere inputs en transportmeert deze naar gedefinieerde outputs. Processen bepalen de volgorde van acties en hun afhankelijkheid. schematisch:

Hier volgen enkele voorbeelden:

Een chemisch proces:

Een bedrijfsproces:

Een bestel process:


Processen worden vaak weergegeven in de “swimlanes” voorstelling. Elke rol krijgt zijn eigen “zwembaan” en de verantwoordelijkheden worden per rol in het proces geplaatst. Voorbeeld: